“Grote en geloofwaardige stappen om land van het stikstofslot te krijgen”
De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) is positief over het stikstofpakket dat het kabinet vandaag presenteerde. NVDE-voorzitter Olof van der Gaag: “Heel goed dat er na jaren stilstand grote en geloofwaardige stappen gemaakt worden om Nederland van het stikstofslot te krijgen. Als alles wordt waargemaakt en in combinatie met de ruimte die Europa biedt voor ontheffingen, worden duurzame energiebedrijven en netbeheerders ermee in staat gesteld projecten te realiseren die bijdragen aan de oplossing: stikstofreductie”. Bedrijven die werken aan duurzame energie(infra)projecten [...]
Van elektrische deelauto tot e-truck: Kamerlid Robin van Leijen (D66) ervaart schoon vervoer in de praktijk
D66-Kamerlid Robin van Leijen (Mobiliteit & Wonen) reed afgelopen vrijdag tijdens een werkbezoek van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) langs verschillende plekken waar bedrijven schone mobiliteit mogelijk maken. Want elke gereden kilometer op eigen kracht of op wind- en zonne-energie verkleint onze afhankelijkheid van dure fossiele import en verbetert klimaat, luchtkwaliteit en betaalbaarheid. Samen met NVDE-leden MyWheels, Milence, Fastned en Vattenfall kreeg Van Leijen een inkijk in de succesverhalen én uitdagingen van de transitie naar elektrisch vervoer. “Het was [...]
Houd het ETS ambitieus en voorspelbaar
Natuur & Milieu, de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie en andere partijen uit de energiesector roepen minister Van Veldhoven en de Tweede Kamer op zich in Europa vol in te zetten voor een ambitieus en voorspelbaar emissiehandelssysteem (ETS). Dit succesvolle fundament onder het Europese klimaatbeleid ligt onder vuur. Dat is riskant, want juist eerlijke CO2-prijzen hebben ons geholpen aan veel meer duurzame energie van eigen bodem en minder afhankelijkheid van fossiele import. De organisaties en bedrijven bepleiten in een brief het [...]
Cindy Kroon nieuw bestuurslid NVDE
De Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) is verheugd dat Cindy Kroon (1975) tijdens de ALV van 15 juni 2026 is benoemd tot bestuurslid. Kroon is CEO van Vattenfall Nederland. Ze startte in 2003 bij Nuon Business, waarna ze verschillende managementposities binnen de Sales-divisie vervulde op het gebied van zakelijke klanten, consumenten klanten en de klantenservice. In 2022 werd ze Vice President Customers & Solutions NL. In hetzelfde jaar trad ze toe tot de Raad van Bestuur als CCO. Op 8 september [...]
Olof van der Gaag, NVDE in Groene Zaken: ‘Voor elektriciteit zijn we al aan de tweede helft van de energietransitie begonnen’
Groene Zaken podcast en NVDE slaan handen ineen ‘Bijna zestig procent van de stroom in Nederland is al hernieuwbaar’, zegt Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) in de recent verschenen podcast Groene Zaken. ‘Er gaat ontzettend veel goed in de energietransitie.’ Van der Gaag gaat in de podcast in op de energietransitie en op het overwinnen van een aantal hobbels. Over het aansluitoffensief stelt hij dat flexibele bedrijven niet achteraan in de rij horen, [...]
NVDE-debat over datacenters: “Laten we afspraken maken hoe datacenters de energietransitie kunnen versnellen”
In een vol Pakhuis de Zwijger in Amsterdam waren zowel de sprekers als de zaal eensgezind: We wéten dat datacenters cruciaal zijn voor onze samenleving en economie. We wéten dat ze veel stroom gebruiken. Laten we er dan op toezien dat de sector zich zo ontwikkelt, dat de energietransitie er ook wat aan heeft. Gastheer en NVDE-voorzitter Olof van der Gaag daagde iedereen uit: “Laten we niet als konijnen in de koplampen kijken hoe die grote datacenters op ons afkomen. [...]
Outlook Mobiliteit verschenen: flexibiliteit maakt ruimte voor groei elektrische mobiliteit
Vandaag verscheen de Outlook Mobiliteit – de toekomst van laden in Nederland. Dit onderzoek van Elaad (het kennis- en innovatiecentrum van de netbeheerders) laat zien dat elektrische mobiliteit nog prima kan doorgroeien, ondanks dat de krapte op het stroomnet nog wel even aanhoudt. Om de groei te realiseren ziet Elaad een grote rol voor flexibiliteit weggelegd: door slim te laden en gebruik te maken van de mogelijkheid dat een auto stroom teruglevert aan net is er nu en in de [...]
Joulz, Fudura en Kenter Groendus: ‘In Nederland hebben we alles om netcongestie op te lossen’
De energietransitie vraagt niet alleen om meer kabels en transformatoren, maar volgens Bram Tijdhof (Joulz), Boris Naar (Fudura) en Annemarie Schouten (Kenter Groendus) draait de volgende fase vooral om slimmer samenwerken, lokaal energiegebruik en het beter benutten van het bestaande net. Deze drie grote Local Service Providers (LSP’s) werken dagelijks met energie-grootverbruikers die vastlopen door netcongestie en helpen hen met oplossingen achter de meter: van meetdata en batterijen tot lokale energiesystemen en flexibiliteit. Joulz, Fudura en Kenter Groendus kennen zowel [...]
Warmtealliantie trekt aan de bel
De Warmtealliantie, een landelijk netwerk van gemeenten en de warmtesector, trekt aan de bel bij de Tweede Kamer om de uitrol van warmtenetten snel te agenderen. Sinds de Wet Collectieve Warmte in december 2025 is aangenomen, sprak de Kamer niet meer over warmtenetten. Maar de uitrol zit nog steeds vast, omdat veel randvoorwaarden niet op orde zijn. Juist nu gemeenten werken aan nieuwe coalitieakkoorden, is het zaak dat zij hier zicht op krijgen. De NVDE steunt de oproep van de [...]
Tientallen suggesties voor provinciale verkiezingsprogramma’s
Om behulpzaam te zijn bij het schrijven van de verkiezingsprogramma’s voor de Statenverkiezingen van maart 2027, hebben NVDE, Energie-Nederland, Holland Solar en NedZero en Energy Storage (samenwerkend in het Regioteam Energietransitie) een flink aantal suggesties met betrekking tot de energietransitie op een rij gezet. Met hun regierol in de Ruimtelijke Ordening zijn provincies een cruciale schakel in het vinden van de broodnodige ruimte voor energie(infra)projecten. De oorlog in het Midden-Oosten confronteert ons opnieuw met de kwetsbaarheid van ons op import [...]
De toekomst is ook al niet meer wat ‘ie geweest is
In een recente column op Energiepodium spreekt Martien Visser de hoop uit dat de aankomende actualisatie van het Nationaal Plan Energiesysteem een heldere keuze maakt voor hybride verduurzamingsroutes die de inzet van elektronen en moleculen combineren. Marc Londo ziet echter dat in de toekomstramingen voor 2050 van het afgelopen decennium de rol van elektriciteit alleen maar groter is geworden. Onzekerheden zijn er zeker nog; daar hebben we mee te dealen. In discussies over de lange-termijn toekomst van onze energiehuishouding hebben [...]
NVDE debat op 9 juni: De rol van datacenters in de energietransitie
Datacenters en AI-rekencentra zijn weinig beminde productiemiddelen. Ze vreten stroom, zijn lelijk, vaak in Amerikaanse handen en je hebt in het dagelijks leven ogenschijnlijk weinig profijt van de nabijheid ervan. Tegelijkertijd zijn ze volmaakt onmisbaar in onze digitaliserende samenleving. AI is hard op weg om een cruciaal onderdeel te worden van veel bedrijfstakken en iedereen die streamt, mailt en scrollt is toch echt afhankelijk van datacenters. De vraag is wel of die blokkendozen allemaal in Nederland moeten staan. Wij organiseren [...]
Pagina [tcb_pagination_current_page] van [tcb_pagination_total_pages]
