NIEUWSBERICHTEN
Menukaart voor groene groei: voorstellen voor een onafhankelijk, schoon en welvarend Nederland
Extra klimaatbeleid maakt Nederland onafhankelijker en zorgt voor groene economische groei. Maatregelen die leiden tot bijna 25 miljoen ton minder CO2-uitstoot, voorkomen jaarlijks ook 7,5 miljard kuub aardgasimport en 25 miljoen vaten olie-import. Bovendien zorgt dit jaarlijks voor €12 miljard aan economische investeringen, volgens de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). “Win-win is een understatement. Dit is minstens een hattrick,” zegt Olof van der Gaag, voorzitter NVDE. Lees de volledige lijst met voorstellen hier. De regering wil zich houden aan de [...]
NVDE steunt Warmtebod: meer dan half miljoen warmtenet-aansluitingen in 2035
De NVDE onderschrijft het Warmtebod dat vandaag is aangeboden aan minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei. In dat Warmtebod doet een Warmtealliantie van vele organisaties en bedrijven een bod aan het Rijk wat zij zélf kunnen doen en nodig hebben om voort te maken bij de uitrol van warmtenetten. NVDE-voorzitter Olof van der Gaag: “Naast warmtepompen heeft Nederland grote kansen voor warmtenetten met lokale, duurzame bronnen van eigen bodem. Daar is een flinke impuls voor nodig, want de [...]
‘Klimaat is te belangrijk om aan de politiek en ceo’s over te laten’ – Interview Bas van Weegberg, bestuurslid FNV
‘Een eerlijk transitie naar een leefbare aarde’. Dat is de welluidende titel van de nieuwe klimaatvisie van de FNV. Bas van Weegberg (1996), sinds 2021 lid van het dagelijks bestuur van de vakbond, zet uiteen waarom de FNV de strijd tegen klimaatverandering ook als vakbondsstrijd ziet. Van Weegberg stelt: ‘De toekomst van de industrie zal groen zijn, of zal niet zijn.’ ‘Snelle afbouw van fossiele brandstoffen, uitstoot aan banden leggen, aanpassing van bestaande gewoonten’: de terminologie in jullie visie zou [...]
Congres Klaar voor Later 2025
Ook in 2025 blijven we hard werken aan de energietransitie in de gebouwde omgeving. Maar hoe zijn we gekomen waar we nu zijn? Waar zijn we tegenwoordig precies mee bezig […]
Bekijk website »ElaadNL Webtalks | Trends in testing – Reflecting on 2024
In the first Webtalk of 2025, we take a look back and forward at the testing of electric vehicles in the Elaad TestLab. As every year, Thijs van Wijk, manager […]
Bekijk website »Intermediairbijeenkomst Duurzaam Wonen
Heeft u als intermediair te maken met de verduurzaming van woningen? Tijdens de bijeenkomst vertelt de RVO u over de grootste uitdagingen en aankomende wijzigingen in de regelingen SVOH, SVVE, […]
Bekijk website »Live Inspiratietour naar Lays/Pepsico en TNO Petten
NPVI begint het nieuwe jaar met een mooie tour naar de chipsfabriek van Lays in Broek op Langedijk (Noord-Holland). Daar bouwt Eneco een warmtebatterij die elektrificatie van de processen van […]
Bekijk website »IN DE MEDIA
Bedrijven houden subsidie voor zonnepanelen
Voorzitter Olof van der Gaag van de Nederlandse Vereniging Duurzame energie (NVDE) reageert tevreden, al betekent dat niet dat hij blij is met alle aspecten van het overheidsbeleid. Zijn organisatie, waarbij ongeveer zesduizend bedrijven zijn aangesloten, maakt zich over meerdere zaken zorgen.
’Benzineauto is straks het dure alternatief’
Het is onvermijdelijk dat benzineauto’s over een aantal jaar het dure alternatief zijn. Hoewel elektrisch rijden op de korte termijn ongunstiger wordt, door overheidsbeleid, is dat op langere termijn omgekeerd: elektrisch rijden wordt toegankelijker voor de massa dan rijden op fossiele brandstof.
Dat stellen Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), Pieter Litjens, voorzitter Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit en Rogier Kuin, directeur Public Affairs van BOVAG, tijdens een paneldiscussie van energie-adviesbureau Windkracht 5. ,,Puur economisch gezien kan het maar één kant opgaan”, zegt Van der Gaag. ,,Binnen enkele jaren hebben we het tipping point bereikt dat elektrisch rijden systematisch goedkoper is. In de jaren ‘30 kunnen alleen de rijkere mensen zich nog een auto met een verbrandingsmotor permitteren.”
Klimaatclubje: ”Elektrisch rijden wordt goedkoper dan benzineauto”
Wie nu de overstap wil maken van een benzineauto naar een EV is duurder uit. Daar doen de hoge heren (en dames uiteraard) in Den Haag weinig aan. Komt er dan ooit nog wel een punt waarop elektrisch rijden aantrekkelijker is? Dat denken Olof van der Gaag (voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie). Pieter Litjens (voorzitter Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit) en Rogier Kuin (directeur Public Affairs van BOVAG) wel. De drie spraken elkaar bij een paneldiscussie van adviesbureau Windkracht 5. Van der Gaag trapt af met een voorspelling: ”Binnen enkele jaren hebben we het kantelpunt bereikt dat elektrisch rijden systematisch goedkoper is. In de jaren ‘30 kunnen alleen de rijkere mensen zich nog een auto met een verbrandingsmotor permitteren.”
BLIJF OP DE HOOGTE
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.