De nieuwe Tweede Kamer heeft vandaag mooie stappen gezet naar het versnellen van de energietransitie en onze toekomstige groene economie!
Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2026 zijn de volgende amendementen en motie aangenomen:
- Het amendement van Grinwis (ChristenUnie) dat ervoor zorgt dat de CBAM inkomsten naar openbaar vervoer gaan in plaats van naar fossiele mobiliteit.
- Om onafhankelijker te worden van fossiele import en onze mobiliteit te verduurzamen is het goed dat het amendement van Grinwis (ChristenUnie) en Oosterhuis (D66), om de bijtelling voor auto’s zonder CO2-uitstoot te verlengen tot eind 2027, een belangrijke stap.
- Het amendement van Stultiens (GroenLinks-PvdA) over maximering van de EIA en MIA op daadwerkelijk gemaakte winst is een goede stap om tot het beste klimaat- en energiebeleid te komen, dat werkt voor iedereen.
Een breed (145 stemmen voor) gesteunde motie van Grinwis (ChristenUnie) c.s. om de uitwijkeffecten van de pseudo-eindheffing te monitoren. Deze motie helpt om te komen tot een snelle invoering van de pseudo-eindheffing, belangrijk voor investeringszekerheid voor bedrijven en omslag naar duurzaam vervoer. Daarnaast helpt deze monitoring om de randvoorwaarden voor een succesvolle regeling op orde te hebben. De NVDE is blij dat de eindheffing per 2027 in gaat, zie ook dit eerdere onderzoek door CE-Delft.
